Oferta i placówki
Wspieramy wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży z położeniem nacisku na realizację potrzeb rozwojowych i edukacyjnych w celu pełnego uczestnictwa podopiecznych w życiu społecznym oraz realizacji przez nich celów życiowych na miarę własnych możliwości.
Pełna lista placówek objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną naszej Poradni, znajduje się tutaj.
Swoją misję i zadania realizujemy poprzez:
- interdyscyplinarną diagnozę potencjału, możliwości i potrzeb; niepełnosprawności i zaburzeń rozwojowych oraz uzdolnień;
- opracowanie strategii pomocy dziecku/uczniowi z uwzględnieniem konieczności wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; ze wskazaniem potencjalnie najlepszej formy kształcenia, form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz warunków realizacji procesu edukacyjnego,
- udzielanie bezpośredniej pomocy dziecku/uczniowi z problemami rozwojowymi, edukacyjnymi, emocjonalnymi, społeczno-wychowawczymi, z niepełnosprawnościami, chorobami przewlekłymi; w różnych formach, zgodnie z potrzebami podopiecznych,
- udzielanie bezpośredniej pomocy i wsparcia rodzicom i opiekunom w formach indywidualnych i grupowych dostosowanych do problemów i potrzeb.uruchomienie oraz koordynowanie współpracy i współdziałania pracowników poradni wspólnie z pracownikami szkół i przedszkoli oraz rodziców dziecka w celu rozwiązywania różnorodnych problemów dzieci i młodzieży;
- rozwijanie poczucia wspólnoty celu, jakim jest dobro dziecka oraz dzięki zjednoczeniu oddziaływań – odkrywanie i wykorzystywanie szerokiego spektrum zasobów osobowych i środowiskowych,wspomaganie szkół i przedszkoli w dostosowaniu warunków realizacji procesu edukacyjnego do możliwości i potrzeb dziecka/ucznia oraz w udzielaniu adekwatnej do potrzeb i problemów pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- prowadzenie działalności informacyjno-psychoedukacyjnej mającej na celu upowszechnienie wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki , higieny i ochrony zdrowia psychicznego, profilaktyki uzależnień i zachowań ryzykownych, technik pracy z dziećmi z różnorodnymi trudnościami oraz w ramach dzielenia się doświadczeniem zawodowym, jako forma wsparcia merytorycznego nauczycieli i rodziców, wsparcie młodzieży w podejmowaniu właściwych decyzji edukacyjno-zawodowych.
Pomoc bezpośrednia udzielana dzieciom i młodzieży:
1. Spotkania indywidualne na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 6:
- Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna.
- Diagnoza predyspozycji i zainteresowań zawodowych; poradnictwo i wsparcie w wyborze drogi edukacyjno-zawodowej.
- Terapia psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna.
- Terapia Biofeedback.
2. Zajęcia grupowe
– na terenie poradni – wg potrzeb:
- Zajęcia kształtujące kompetencje emocjonalno-społeczne.
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
– na terenie przedszkola/szkoły:
- Obserwacje dzieci na wniosek rodziców/placówki.
- Zajęcia profilaktyczne/psychoedukacyjne zgodnie z zapotrzebowaniem placówek (np. zajęcia integracyjne, z zakresu technik radzenia sobie ze stresem, itp.).
- Warsztaty „Słowa ostrzejsze niż nóż”.
Pomoc bezpośrednia udzielana rodzicom:
1. Spotkania indywidualne na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 6:
- Konsultacje/doradztwo/poradnictwo dla rodziców – celem uzyskania pomocy/wskazówek w rozwiązywaniu różnorodnych problemów dziecka i rodziny.
- Terapia dla rodziców w kryzysie.
- „Szkoła dla rodziców” – coaching rodzicielski – spotkania z rodzicami/opiekunami celem lepszego wykorzystania zasobów środowiska wychowawczego, wsparcia w wypracowaniu systemu wychowawczego i motywacyjnego.
2. Zajęcia grupowe:
– realizowane na terenie poradni:
- „Szkoła dla rodziców” – zajęcia psychoedukacyjne mające na celu podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców – II semestr 2022/2023.
- Prelekcja dla rodziców dzieci 5-6 letnich „Jak wspomagać dziecko w osiągnięciu gotowości szkolnej?”.
– realizowane na terenie przedszkola/szkoły:
- Prelekcja: „Jak radzić sobie z dzieckiem nadpobudliwym”.
- Prelekcja: „Gotowość szkolna”.
- Informacyjne spotkania dla rodziców uczniów kl. VIII w zakresie doradztwa zawodowego – doradcy zawodowi przekazują rodzicom uczniów informacje pomocne w wyborze kolejnej szkoły/zawodu, procesu rekrutacji, terminarzy itp.).
- Tematyczne spotkania dla rodziców/Prelekcje/Pogadanki – tematyka do uzgodnienia – zgodnie z potrzebami placówek.
Pomoc bezpośrednia udzielana nauczycielom:
1. Spotkania indywidualne:
- Indywidualne konsultacje pracowników poradni z pracownikami szkół/przedszkoli (psycholodzy, pedagodzy, nauczyciele, Dyrekcja) w sprawach udzielanej dzieciom/uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej – konsultacje odbywają się według potrzeb: na terenie szkoły/przedszkola, na terenie PPP6, telefonicznie.
2. Spotkania grupowe:
- Spotkania zespołu pracowników szkoły/przedszkola i pracowników PPP6 oraz rodziców dziecka/ucznia planowe lub interwencyjne, w celu rozwiązania konkretnego problemu dziecka/ucznia, zaplanowania strategii pomocowej, udzielenia wsparcia i pomocy rodzinie.
- Spotkania pracowników poradni z pracownikami szkół i przedszkoli w ramach Sieci Współpracy np. Sieci Współpracy Pedagogów/Psychologów szkolnych, Sieci Współpracy Logopedów – spotkania odbywają się cyklicznie w każdym roku szkolnym, według potrzeb.
- Warsztaty dla nauczycieli prowadzone przez pracowników poradni na terenie szkół/przedszkoli – tematyka do uzgodnienia – zgodnie z potrzebami placówek. Szkolenia w ramach Rad Pedagogicznych – szkolenia prowadzone przez pracowników poradni podczas posiedzeń Rad Pedagogicznych w szkołach/przedszkolach, tematyka do uzgodnienia – zgodnie z potrzebami placówek.
Wsparcie przedszkoli:
- obserwacje dzieci na terenie przedszkoli – na wniosek placówki/rodziców,
- konsultacje indywidualne dla nauczycieli przedszkoli/rodziców dzieci przedszkolnych na terenie poradni,
- diagnozy psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne dzieci w wieku przedszkolnym,
- terapia logopedyczna na terenie poradni,
- diagnozy gotowości szkolnej – 04-05.2023,
- dyżur psychologa – każdy poniedziałek g. 15.00 – konieczne umówienie, w razie potrzeby istnieje możliwość konsultacji telefonicznych,
- grupa roboczo-szkoleniowa dla nauczycieli przedszkoli – cykliczne spotkania pracowników poradni z pracownikami przedszkoli,
- projekt wczesnego wykrywania dzieci z grupy ryzyka dysleksji – współpraca z oddziałami realizującymi obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
Projekt wczesnego wykrywania dzieci z grupy ryzyka dysleksji
- Spotkanie dyrektorów przedszkoli i szkół z rejonu działania PPP6 – poinformowanie o możliwości wzięcia udziału w projekcie (12.10.22 r., 19.10.22 r.).
- Spotkanie Grupy Roboczej Nauczycieli Przedszkola – 27.10.2022 r.
- wprowadzenie do tematu – wykład „Ryzyko dysleksji”,
- przedstawienie narządzi do badań przesiewowych (Skala Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, Kwestionariusz rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu wyd. Ortograffiti, Skala Ryzyka Dysleksji PTPiP),
- warsztat z oceny dziecka i obliczania wyników.
- Zbieranie listy placówek chętnych do wzięcia udziału w projekcie – mailowo do dnia 31.01.23 r.
- Kontakt z placówkami celem przekazania szczegółów dotyczących badań przesiewowych:
Etap I: (działania realizowane przez pracowników przedszkola) – do 15.04.23 r.
- przekazanie placówkom kwestionariuszy wybranego narzędzia – Skala Ryzyka Dysleksji PTPiP wraz z instrukcją,
- prośba o wypełnienie kwestionariuszy przez wychowawców grup realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – dane z obserwacji dzieci podczas zajęć w placówce,
- przekazanie wypełnionych arkuszy do PPP6 celem dalszej analizy.
Etap II: (działania podejmowane przez pracowników poradni) – do 25.05.23 r. (kolejne spotkanie Grupy Roboczej Nauczycieli Przedszkoli)
- obliczenie wyników w poszczególnych skalach,
- opracowanie informacji zwrotnej do przedszkola,
- przygotowanie listy dzieci, które wymagają pogłębionej diagnozy, prośba o poinformowanie rodziców o możliwości przeprowadzenia takich badań w PPP6.
Etap III: (działania podejmowane przez pracowników poradni) – w zależności od zgłoszeń rodziców i aktualnych możliwości placówki:
- diagnoza psychologiczna,
- diagnoza pedagogiczna,
- diagnoza logopedyczna (w miarę potrzeb),
- wydanie stosownego dokumentu, jeśli zostanie stwierdzona taka potrzeba.