Wspieramy wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży z położeniem nacisku na realizację potrzeb rozwojowych i edukacyjnych w celu pełnego uczestnictwa podopiecznych w życiu społecznym oraz realizacji przez nich celów życiowych na miarę własnych możliwości.

Pełna lista placówek objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną naszej Poradni, znajduje się tutaj.

Swoją misję i zadania realizujemy poprzez:

  • interdyscyplinarną diagnozę potencjału, możliwości i potrzeb; niepełnosprawności i zaburzeń rozwojowych oraz uzdolnień;
  • opracowanie strategii pomocy dziecku/uczniowi z uwzględnieniem konieczności wczesnego wspomagania rozwoju dziecka; ze wskazaniem potencjalnie najlepszej formy kształcenia, form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz warunków realizacji procesu edukacyjnego,
  • udzielanie bezpośredniej pomocy dziecku/uczniowi z problemami rozwojowymi, edukacyjnymi, emocjonalnymi, społeczno-wychowawczymi, z niepełnosprawnościami, chorobami przewlekłymi; w różnych formach, zgodnie z potrzebami podopiecznych,
  • udzielanie bezpośredniej pomocy i wsparcia rodzicom i opiekunom w formach indywidualnych i grupowych dostosowanych do problemów i potrzeb.uruchomienie oraz koordynowanie współpracy i współdziałania pracowników poradni wspólnie z pracownikami szkół i przedszkoli oraz rodziców dziecka w celu rozwiązywania różnorodnych problemów dzieci i młodzieży;
  • rozwijanie poczucia wspólnoty celu, jakim jest dobro dziecka oraz dzięki zjednoczeniu oddziaływań – odkrywanie i wykorzystywanie szerokiego spektrum zasobów osobowych i środowiskowych,wspomaganie szkół i przedszkoli w dostosowaniu warunków realizacji procesu edukacyjnego do możliwości i potrzeb dziecka/ucznia oraz w udzielaniu adekwatnej do potrzeb i problemów pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • prowadzenie działalności informacyjno-psychoedukacyjnej mającej na celu upowszechnienie wiedzy z zakresu psychologii i pedagogiki , higieny i ochrony zdrowia psychicznego, profilaktyki uzależnień i zachowań ryzykownych, technik pracy z dziećmi z różnorodnymi trudnościami oraz w ramach dzielenia się doświadczeniem zawodowym, jako forma wsparcia merytorycznego nauczycieli i rodziców, wsparcie młodzieży w podejmowaniu właściwych decyzji edukacyjno-zawodowych.

Pomoc bezpośrednia udzielana dzieciom i młodzieży:

1. Spotkania indywidualne na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 6:

  • Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna.
  • Diagnoza predyspozycji i zainteresowań zawodowych; poradnictwo i wsparcie w wyborze drogi edukacyjno-zawodowej.
  • Terapia psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna.
  • Terapia Biofeedback.

2. Zajęcia grupowe

     – na terenie poradni – wg potrzeb:

  • Zajęcia kształtujące kompetencje emocjonalno-społeczne.
  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.

     – na terenie przedszkola/szkoły:

  • Obserwacje dzieci na wniosek rodziców/placówki.
  • Zajęcia profilaktyczne/psychoedukacyjne  zgodnie z zapotrzebowaniem placówek (np. zajęcia integracyjne, z zakresu technik radzenia sobie ze stresem, itp.).
  • Warsztaty „Słowa ostrzejsze niż nóż”.

Pomoc bezpośrednia udzielana rodzicom:

1. Spotkania indywidualne na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 6:

  • Konsultacje/doradztwo/poradnictwo dla rodziców – celem uzyskania pomocy/wskazówek w rozwiązywaniu różnorodnych problemów dziecka i rodziny.
  • Terapia dla rodziców w kryzysie.
  •  „Szkoła dla rodziców”  – coaching rodzicielski – spotkania z rodzicami/opiekunami celem lepszego wykorzystania zasobów środowiska wychowawczego, wsparcia w wypracowaniu systemu wychowawczego i motywacyjnego.

2. Zajęcia grupowe:

     – realizowane na terenie poradni:

  • „Szkoła dla rodziców” – zajęcia psychoedukacyjne mające na celu podniesienie kompetencji wychowawczych rodziców – II semestr 2022/2023.
  • Prelekcja dla rodziców dzieci 5-6 letnich „Jak wspomagać dziecko w osiągnięciu gotowości szkolnej?”.

     – realizowane na terenie przedszkola/szkoły:

  • Prelekcja: „Jak radzić sobie z dzieckiem nadpobudliwym”.
  • Prelekcja: „Gotowość szkolna”.
  • Informacyjne spotkania dla rodziców uczniów kl. VIII w zakresie doradztwa zawodowego – doradcy zawodowi przekazują rodzicom uczniów informacje pomocne w wyborze kolejnej szkoły/zawodu, procesu rekrutacji, terminarzy itp.).
  • Tematyczne spotkania dla rodziców/Prelekcje/Pogadanki – tematyka do uzgodnienia – zgodnie z potrzebami placówek.

Pomoc bezpośrednia udzielana nauczycielom:

1. Spotkania indywidualne:

  • Indywidualne konsultacje pracowników poradni z pracownikami szkół/przedszkoli (psycholodzy, pedagodzy, nauczyciele, Dyrekcja) w sprawach udzielanej dzieciom/uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej – konsultacje odbywają się według potrzeb: na terenie szkoły/przedszkola, na terenie PPP6, telefonicznie.

2. Spotkania grupowe:

  • Spotkania zespołu pracowników szkoły/przedszkola i pracowników PPP6 oraz rodziców dziecka/ucznia planowe lub interwencyjne, w celu rozwiązania konkretnego problemu dziecka/ucznia, zaplanowania strategii pomocowej, udzielenia wsparcia i pomocy rodzinie.
  • Spotkania pracowników poradni z pracownikami szkół i przedszkoli w ramach Sieci Współpracy np. Sieci Współpracy Pedagogów/Psychologów szkolnych, Sieci Współpracy Logopedów – spotkania odbywają się cyklicznie w każdym roku szkolnym, według potrzeb.
  • Warsztaty dla nauczycieli prowadzone przez pracowników poradni na terenie szkół/przedszkoli – tematyka do uzgodnienia – zgodnie z potrzebami placówek. Szkolenia w ramach Rad Pedagogicznych – szkolenia prowadzone przez pracowników poradni podczas posiedzeń Rad Pedagogicznych w szkołach/przedszkolach, tematyka do uzgodnienia – zgodnie z potrzebami placówek.

Wsparcie przedszkoli:

  • obserwacje dzieci na terenie przedszkoli – na wniosek placówki/rodziców,
  • konsultacje indywidualne dla nauczycieli przedszkoli/rodziców dzieci przedszkolnych na terenie poradni,
  • diagnozy psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne dzieci w wieku przedszkolnym,
  • terapia logopedyczna na terenie poradni,
  • diagnozy gotowości szkolnej – 04-05.2023,
  • dyżur psychologa – każdy poniedziałek g. 15.00 – konieczne umówienie, w razie potrzeby istnieje możliwość konsultacji telefonicznych,
  • grupa roboczo-szkoleniowa dla nauczycieli przedszkoli – cykliczne spotkania pracowników poradni z pracownikami przedszkoli,
  • projekt wczesnego wykrywania dzieci z grupy ryzyka dysleksji – współpraca z oddziałami realizującymi obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.

Projekt wczesnego wykrywania dzieci z grupy ryzyka dysleksji

  1. Spotkanie dyrektorów przedszkoli i szkół z rejonu działania PPP6 – poinformowanie o możliwości wzięcia udziału w projekcie (12.10.22 r., 19.10.22 r.).
  2. Spotkanie Grupy Roboczej Nauczycieli Przedszkola – 27.10.2022 r.
  • wprowadzenie do tematu – wykład „Ryzyko dysleksji”,
  • przedstawienie narządzi do badań przesiewowych (Skala Ryzyka Dysleksji M. Bogdanowicz, Kwestionariusz rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu wyd. Ortograffiti, Skala Ryzyka Dysleksji PTPiP),
  • warsztat z oceny dziecka i obliczania wyników.
  1. Zbieranie listy placówek chętnych do wzięcia udziału w projekcie – mailowo do dnia 31.01.23 r.
  2. Kontakt z placówkami celem przekazania szczegółów dotyczących badań przesiewowych:

Etap I: (działania realizowane przez pracowników przedszkola) – do 15.04.23 r.

  • przekazanie placówkom kwestionariuszy wybranego narzędzia – Skala Ryzyka Dysleksji PTPiP wraz z instrukcją,
  • prośba o wypełnienie kwestionariuszy przez wychowawców grup realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – dane z obserwacji dzieci podczas zajęć w placówce,
  • przekazanie wypełnionych arkuszy do PPP6 celem dalszej analizy.

Etap II: (działania podejmowane przez pracowników poradni) – do 25.05.23 r.  (kolejne spotkanie Grupy Roboczej Nauczycieli Przedszkoli)

  • obliczenie wyników w poszczególnych skalach,
  • opracowanie informacji zwrotnej do przedszkola,
  • przygotowanie listy dzieci, które wymagają pogłębionej diagnozy, prośba o poinformowanie rodziców o możliwości przeprowadzenia takich badań w PPP6.

Etap III: (działania podejmowane przez pracowników poradni) – w zależności od zgłoszeń rodziców i aktualnych możliwości placówki:

  • diagnoza psychologiczna,
  • diagnoza pedagogiczna,
  • diagnoza logopedyczna (w miarę potrzeb),
  • wydanie stosownego dokumentu, jeśli zostanie stwierdzona taka potrzeba.
Rozmiar czcionki
Kontrast